Qui s’ha d’inscriure en l’RSIPAC?
L’RSIPAC constitueix un cens d’empreses que conté informació sobre les dades d’identificació, la ubicació i les activitats dels establiments i empreses alimentàries.
L’ASPB tramita la inscripció en l’RSIPAC de:
- Les empreses o establiments amb instal·lacions a la ciutat de Barcelona.
- Les empreses sense instal·lacions que tenen el seu domicili social a la ciutat de Barcelona.
- Les empreses de transport amb domicili social a la ciutat de Barcelona (tinguin o no instal·lacions).
Amb les activitats següents:
- Les indústries i els establiments alimentaris que es dediquen a la producció, la transformació, l’elaboració, l’envasament, l’emmagatzematge, la distribució, el transport i la importació (productes procedents de països no pertanyents a la Unió Europea) de:
- Productes alimentosos i alimentaris destinats al consum humà.
- Materials i objectes destinats a entrar en contacte amb aliments (únicament els elaboradors i importadors)
- Coadjuvants tecnològics utilitzats en l’elaboració d’aliments.
- Les empreses distribuïdores d’aigua mitjançant dipòsits i cisternes mòbils.
- Les instal·lacions que serveixen, a les dependències pròpies, un conjunt de consumidors amb unes característiques similars i que sol·liciten un servei de menjar preparat, com escoles, empreses, hospitals, residències geriàtriques, centres penitenciaris, centres de disminuïts psíquics, llars d’infants, cases de colònies, etc. (restauració col·lectiva institucional).
Com a resultat favorable del procediment, s’inscriu l’empresa en el Registre Sanitari d’Indústries i Productes Alimentaris de Catalunya (RSIPAC) i, posteriorment, si escau, en el Registre General Sanitari d’Empreses Alimentàries i Aliments (RGSEAA) de l’Agència Espanyola de Consum, Seguretat Alimentària i Nutrició (AECOSAN).
Els titulars estan obligats a comunicar qualsevol modificació de les dades (titular/raó social, canvi de domicili social/industrial, canvi d’activitat, etc.), així com també estan obligats a informar del cessament de l’activitat.
Qui no necessita RSIPAC?
Resten exclosos de l’obligatorietat d’inscripció en el Registre, els establiments que exclusivament manipulin, transformin, envasin, emmagatzemin o serveixin aliments per a la venda o lliurament in situ al consumidor final, amb repartiment a domicili o sense, o per a la restauració comercial (bar, restaurant, etc.) que no superin els límits de marginalitat i territorialitat regulats al Reial Decret 1021/2022, de 13 de desembre, pel qual es regulen determinats requisits en matèria d’higiene de la producció i comercialització dels productes alimentosos en establiments de comerç minorista. Aquests establiments han de comunicar la seva activitat mitjançant la Declaració Responsable per al Registre d’Establiments Minoristes de Barcelona.
També resten exclosos els locals minoristes de subministrament directe i exclusiu al consumidor final a través d’internet i que no tinguin venda in situ.
Quan es pot iniciar l'activitat?
L’inici de l’activitat dependrà de si l’establiment necessita disposar d’una autorització sanitària prèvia. Per saber si cal disposar d’aquesta autorització prèvia a l’inici de l’activitat cal emplenar el formulari d’inscripció online, que indica automàticament si l’activitat alimentària que es vol realitzar és objecte d’autorització o únicament d’inscripció en el Registre.
- Si l’activitat és objecte únicament de comunicació es pot iniciar l’activitat un cop emplenada, validada i enviada la sol·licitud d’inscripció prèvia o de modificació, sense perjudici dels controls que posteriorment es puguin dur a terme.
- Si l’activitat és objecte d’autorització d’acord amb l’article 4.2 del Reglament (CE) núm. 853/2004 del Parlament Europeu i del Consell, de 29 d’abril, pel qual s’estableixen normes específiques d’higiene dels aliments d’origen animal, no podrà iniciar la nova activitat o posar en funcionament les noves instal·lacions sense disposar d’una autorització condicional i, posteriorment, d’una autorització plena. Aquesta autorització s’atorga després d’una a més inspeccions, on es comprova el compliments dels requisits que estableix la legislació i es verifica que l’establiment disposa de la documentació següent:
- Productes alimentosos i alimentaris: fitxes tècniques, formats, requisits dels envasos i els embalatges, etiquetatge dels productes, etc.
- Documents acreditatius del sistema d’autocontrol sobre la seguretat alimentària previst per l’empresa i d’acord a l’activitat que desenvolupa.
L’exercici de l’activitat sense haver-la comunicat o, en els casos establerts legalment, sense l’autorització corresponent, constitueix una infracció de l’article 69 de la Llei 18/2009, de 22 d’octubre, de salut pública.
Instruccions per presentar la sol·licitud
Aquest tràmit només es pot fer de forma electrònica, a través del Canal Empresa de la Generalitat de Catalunya.
Cal seguir els passos següents:
- Descarregueu, empleneu i valideu el formulari.
- Envieu el formulari juntament amb la documentació annexa
- Deseu o imprimiu l’acusament de rebuda, amb el registre d’entrada i l’identificador del tràmit, que us servirà per conèixer el seu estat des de “La meva carpeta” el Canal Empresa.
Els dubtes tecnològics a l’hora de validar i enviar el formulari seran atesos a través de les Oficines de Gestió Empresarial (OGE) o el 012.
Documentació que cal adjuntar a la sol·licitud:
Inscripció inicial:
- Annex de dades específiques a la comunicació prèvia de l’activitat i sol·licitud.
- Còpia del justificant d’ingrés bancari efectuat al compte corrent de l’Agència de Salut Pública de Barcelona, on hi consti com a concepte la paraula “RSIPAC” i especificant la Raó Social/Titular.
Núm. Compte: ES11-2100-3000-17-2201727139
- Diagrames de flux i descripció del procés o els processos que s’apliquen a l’establiment.
- Plànol a escala entre 1:50 a 1:100, acotat i amb indicació dels metres quadrats de cada local, en el qual s’identifiqui clarament la ubicació de les diferents zones i els equipaments de les instal·lacions (incloses les instal·lacions destinades a la captació, l’emmagatzematge, el tractament i la distribució d’aigua).
Les empreses de transport i els operadors econòmics que es dediquen exclusivament a la distribució i/o importació (sense cap instal·lació ni d’emmagatzematge, ni d’envasament ni de transformació i/o elaboració) han de presentar la comunicació prèvia de l’activitat amb l’annex correctament emplenat, la còpia del justificant d’ingrés bancari, i a més a més, una petita memòria on s’especifiqui:
- Si són o no propietaris de la mercaderia que transporten
- Si són propietaris o no del vehicle que transporten
- Quin tipus de vehicle utilitzen pel transport (un camió contenidor, de cisterna…)
- Si el transport dels aliments es fa a temperatura regulada o sense control de temperatura.
- Si transporten aliments a granel o aliments envasats
- Qualsevol altra de les dades que els afectin de les contemplades al document de Directrius per al registre de les activitats de transport que figuren a la pàgina web de l’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició.
Modificacions:
- Annex de dades específiques de la sol·licitud de modificació de dades
- Còpia del justificant d’ingrés bancari efectuat al compte corrent de l’Agència de Salut Pública de Barcelona, on hi consti com a concepte la paraula “RSIPAC” i especificant la Raó Social/Titular.
Núm. Compte: ES11-2100-3000-17-2201727139
Per sol·licitar canvi de titular (la modificació l’ha de sol·licitar la nova empresa):
- Fotocòpia simple del document públic o privat que justifiqui el canvi de titular signat per ambdues parts.
Per sol·licitar canvi de domicili industrial, canvi o ampliació d’activitat (qualsevol modificació dels elements de treball que impliqui un augment de les capacitats totals o parcials de les instal·lacions existents o la implantació de béns d’equip que doni lloc a un nou procés de producció) o ampliació de les instal•lacions:
- Diagrames de flux i descripció del procés o els processos que s’apliquin a l’establiment.
- Plànol a escala entre 1:50 a 1:100, acotat i amb indicació dels metres quadrats de cada local, en el qual s’identifiqui clarament la ubicació de es diferents zones i els equipaments de les noves instal·lacions (incloses les instal·lacions destinades a la captació, l’emmagatzematge, el tractament i la distribució d’aigua).
En el transcurs de la tramitació de l’expedient, l’autoritat sanitària competent pot requerir tota la documentació complementària que consideri necessària tant per identificar l’activitat que desenvolupa l’empresa, com per comprovar el compliment dels requisits generals i específics exigibles d’acord amb la legislació sanitària general i específica aplicable a cada activitat alimentària. A tal efecte, podrà efectuar visites per portar a terme les esmentades comprovacions.
Taxes
Els centres que fan activitats de caràcter social i estan sostinguts totalment amb fons públics estan exempts del pagament de la taxa.
Per gaudir d’aquesta exempció, els centres han d’acreditar-ho mitjançant un document emès per l’administració pública competent o amb una declaració jurada (article 21.1-3.2 del Decret legislatiu 3/2008, de 25 de juny, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de taxes i preus públics de la Generalitat de Catalunya).
Les previstes en la normativa vigent:
Comunicació de canvi de titular i/o domicili social (sense altres modificacions): 10,25 €
Sol·licitud d’autorització inicial, inscripció o modificacions:
1. Activitats referents a productes d’origen no animal: 64,25 €
2. Activitats referents a productes d’origen animal: carn, peix, ous, làctics, menjars preparats a base d’aquests productes
- Elaboració i envasament: 146,95 €
- Emmagatzematge amb control de temperatura (refrigeració, congelació): 146,95 €
- Emmagatzematge sense fred: 64,25 €
- Distribució i importació: 64,25 €
El pagament de la taxa s’ha de fer amb un ingrés bancari al compte corrent de l’Agència de Salut Pública de Barcelona, on hi consti com a concepte la paraula “RSIPAC” i especificant la Raó Social/Titular. Núm. Compte: ES11-2100-3000-17-2201727139