L’informe d’avaluació de la qualitat de l’aire de Barcelona 2019 constata que la contaminació de l’aire té un important impacte en la salut de la ciutadania. Segons l’avaluació que realitza l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB), l’excés dels nivells de contaminació respecte de les recomanacions de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) causa al voltant del 7% de les morts naturals (unes 1000 morts anuals), del 33% dels nous casos d’asma infantil (uns 525 anuals), i de l’11% dels nous casos de càncer de pulmó (uns 110 anuals) a la ciutat. L’estudi conclou que complir els llindars recomanats evitaria aquest important impacte en salut.
Amb l’objectiu d’aproximar-se a l’impacte real en salut del conjunt de la contaminació de l’aire a la ciutat, l’ASPB ha actualitzat i ampliat aquest any l’anàlisi que fa, d’acord amb els avenços dels models metodològics internacionals i l’evidència científica. Entre altres novetats, ha estimat per primera vegada la mortalitat atribuïble a l’excés de PM2,5 i NO2 de forma conjunta i per districtes. També ha afegit l’estimació del seu impacte en la incidència del càncer de pulmó i de l’asma infantil.
L’informe també assenyala que el 26% de les escoles de Barcelona i el 35% de la població està exposada a nivells de NO2 per sobre del límit legal (40 µg/m3). D’altra banda, el 100% de la ciutadania ho està a nivells de PM2,5 per sobre del valor guia de l’OMS (10 µg/m3). L’exposició a NO2 va molt lligada al trànsit. L’Eixample és el districte més afectat, amb el 94% dels seus veïns i veïnes exposades a nivells elevats. L’estudi que ha dut a terme l’ASPB, també mostra que el NO2 tendeix a augmentar en barris on viuen persones amb nivell socioeconòmic afavorit.
Durant l’any 2019 es continua superant el nivell guia de l’OMS i el límit legal de la UE per a NO2 (40 µg/m3) a les estacions representatives de les zones de trànsit de la ciutat (Eixample i Gràcia-Sant Gervasi). Igualment, es supera el nivell guia de l’OMS per a PM10 (20 µg/m3) i PM2,5 (10 µg/m3) a totes les estacions de la ciutat.
Els resultats indiquen que cal actuar amb mesures permanents i transversals, prioritzant les zones més afectades, per tal de protegir la salut de les persones. La reducció global del trànsit és la mesura més eficient respirar un aire net, segons les conclusions de l’informe.
Qualitat de l’aire. Informe 2019 [PDF]