Un recent estudi transversal aporta resultats sobre l’exposició al fum de tabac en automòbils a Espanya i el Regne Unit. El fum ambiental del tabac és altament perjudicial per a la salut de persones no fumadores, especialment quan es troben en vehicles tancats, segons una investigació coordinada des de l’ Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) amb la participació del Centre de Recerca Biomèdica en Xarxa (CIBER) i publicada a la revista Environmental Research.
El fum ambiental del tabac és el que exhala una persona quan fuma i és inhalat per persones properes que no estan fumant. L’estudi conclou, que els riscos per a la salut dels qui estan exposats al fum ambiental del tabac en automòbils són molt més grans que en altres àrees interiors, tot i que els períodes d’exposició solen ser curts. Els resultats de la investigació, duta a terme en el marc del projecte TackSHS i liderada per Mª José López, investigadora principal del Grup de recerca de l’ASPB de l’àrea d’Epidemiologia i Salut Pública del CIBER (CIBERESP), Avaluació d’intervencions, posen de manifest que existeix un clar perill per a la salut de les persones no fumadores, especialment per a la infància, quan es permet fumar a l’ interior del vehicle.
L’estudi, realitzat entre abril de 2017 i agost de 2018, va reclutar una mostra de conductors a Espanya i el Regne Unit i és la primera investigació a Europa que monitora l’exposició al fum ambiental i residual del tabac en vehicles privats de persones fumadores i no fumadores.
Dels 45 automòbils analitzats, es va trobar que les “concentracions de nicotina en l’aire”, un indicador de l’exposició al fum del tabac, van ser elevades en vehicles de persones fumadores. A més, es va descobrir també altes concentracions de compostos de fum residual del tabac, un terme més recent que es refereix als residus i les partícules tòxiques que queden a les superfícies dels cotxes i la pols, després que el fum del tabac s’hagi dissipat.
L’estudi va desvetllar que les concentracions de tots els compostos de fum residual en automòbils on els conductors van informar que fumaven a l’interior eren fins a sis vegades superiors a les dels cotxes de no fumadors. Per la seva banda, la comunitat científica constata que les persones no fumadores que estan exposades de forma quotidiana al fum del tabac tenen fins a un 20% més de risc de càncer de pulmó i un 25% més de risc d’infart.
Respecte a la metodologia emprada en la investigació, d’entre els 30 participants d’Espanya, es va mesurar l’exposició al fum residual de tabac (THS, per les seves sigles en anglès) en una submostra de 20 vehicles (4 propietat de no fumadors, 8 de fumadors que no fumen dins de l’acte i 8 de fumadors que fumen dins de l’acte).
Es va mesurar la nicotina ambiental mitjançant monitors penjats del sostre del vehicle durant els viatges. A més, es van prendre mostres de pols dels seients davanters, seients del darrere, tapets, catifes, àrea del canvi de marxes i esquitxador utilitzant una aspiradora convencional.
Després del període de mostreig durant els viatges, els participants van completar un formulari amb informació socio-demogràfica, patrons de consum de tabac i altres característiques dels viatges realitzats en automòbil.
Les mostres de nicotina en l’aire preses durant mesuraments de 24 hores van tenir concentracions mitjanes per sota del límit de quantificació en els automòbils de no fumadors (n = 20), 0.23 μg/m3, en els automòbils de fumadors que no fumen a l’interior (n = 15), i 3.53 μg/m3 en els automòbils de fumadors que fumen a l’interior (n = 10).
D’altra banda, les mostres de nicotina en l’aire només durant la conducció van tindre concentracions mitjanes notablement més altes en els automòbils de fumadors que fumen en l’interior (21.44 μg/m3), que en els automòbils de fumadors que no fumen en l’interior, i en els de no fumadors. Finalment, no es van trobar diferències significatives per països.
Segons la Dra López: “els compostos tòxics alliberats per la nicotina dipositada, com les nitrosamines específiques del tabac (TSNAs), plantegen un risc carcinogènic a llarg termini per als qui estan exposats”. No obstant això, malgrat la creixent evidència dels perills associats a l’exposició al fum ambiental i residual del tabac en vehicles privats, la regulació a Espanya és clarament insuficient.
A diferència d’altres països, en els quals hi ha regulació que prohibeix fumar als cotxes en presència de menors, a Espanya no hi ha cap llei a nivell nacional que prohibeixi fumar als vehicles privats.
Xavier Continente, primer autor de l’estudi i investigador de l’ASPB i del CIBERESP, assenyala que “l’estudi evidencia la necessitat d’una major consciència pública sobre els riscos del fum de tabac en vehicles, i volem també destacar la importància d’implementar mesures reguladores efectives per protegir la salut dels no fumadors, especialment de menors”.
La recerca ha comptat també amb la col·laboració de Noelia Ramírez, investigadora de l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV) i d’un grup de l’àrea CIBER de Diabetis i Malalties Metabòliques Associades (CIBERDEM), del grup de recerca d’Esteve Fernández, de l’àrea CIBER de Malalties Respiratòries (CIBERES), de l’Institut Català d’Oncologia i l‘Institut de Recerca Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL). Fernández és el coordinador del projecte europeu TackSHS, sota el marc del qual es realitza el present estudi.
Xavier Continente, Elisabet Henderson, Laura López-González, Esteve Fernández, Olena Tigova, Sean Semple, Rachel O’Donnell, Ana Navas-Acién, Núria Cortés-Francisco, Noelia Ramírez, Ruaraidh Dobson, Maria José López. Exposició al fum de segona mà i tercera mà en vehicles privats: mesures en mostres d’aire i pols, Environmental Research, Volum 235, 2023, 116681, ISSN 0013-9351, https://doi.org/10.1016/j.envres.2023.116681.
En el marc d’aquest projecte l’ASPB ha liderat també l’avaluació de l’exposició al fum ambiental del tabac en espais a l’aire lliure i privats a Europa.
Com és l’exposició al fum ambiental del tabac en espais interiors?
Com és l’exposició al fum ambiental del tabac en espais a l’aire lliure?