L’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) ha posat en marxa 1, 2, 3, emoció!, un programa escolar d’educació emocional dirigit a infants de 3, 4 i 5 anys. El programa planteja activitats a l’aula, a l’entorn escolar fora de l’aula i en el marc de les famílies per treballar, al llarg del curs, el desenvolupament de les habilitats emocionals al voltant de temes com l’autoestima, la justícia i l’assetjament, o la pèrdua i la mort, entre d’altres. 1,2,3, emoció! s’ha implementat a 56 escoles de la ciutat on participen 3.200 infants, i està a disposició de tots els centres amb 2n cicle d’infantil de la ciutat que el vulguin implementar. Així, l’ASPB aposta per l’educació emocional des de ben petits per prevenir conductes de risc i suma 1,2,3, emoció! a l’oferta de programes de promoció de la salut a les escoles.
Els resultats de l’avaluació del programa que ha dut terme l’ASPB mostren que l’1,2,3, emoció! millora notablement les competències emocionals tant d’infants com de mestres. En concret, els infants que el van fer durant l’avaluació van millorar el doble les seves competències emocionals que els infants que no el van fer. A més, els resultats posen de manifest que el programa és efectiu en nenes i nens, així com en infants de diferents nivells socioeconòmics, fets importants per l’abordatge de les desigualtats en salut. Des del punt de vista qualitatiu la intervenció ha estat també valorada molt positivament pels equips docents. Pel que fa a la seva aplicació, 9 de cada 10 mestres que el van implementar el darrer curs van fer totes les activitats recomanades.
El programa 1, 2, 3, emoció!, l’implementen les mestres de P3, P4 i P5. Abans de fer-lo reben una formació en línia impartida per l’ASPB. En aquesta formació es treballen els coneixements que necessiten per dur-lo a terme, però també molt especialment les pròpies competències emocionals.
El programa s’estructura en 6 unitats (Pertinença, Autoestima, Amistat, Reptes, Justícia i assetjament, i Canvis, pèrdua i mort) a partir de les quals es treballa el desenvolupament de les competències emocionals mitjançant jocs i activitats curtes. La majoria es realitzen a l’aula, però també hi ha d’altres per fer a l’entorn escolar fora de l’aula i en l’àmbit familiar. A cada unitat es proposen diferents activitats perquè l’equip docent pugui escollir aquelles que millor s’adaptin a les necessitats del seu grup/classe. En total, el programa planteja, per a cada curs escolar, 48 activitats a l’aula, 12 a l’entorn escolar, i 6 per fer amb les famílies.
Les activitats que es plantegen estan dirigides a incrementar la consciència emocional individual i col·lectiva dels infants, millorar la capacitat de reconèixer, gestionar i regular les emocions, així com de millorar l’autoestima i consciència de grup, auto motivar-se, fer front als canvis, resoldre problemes i conflictes, generar experiències positives i gaudir-ne conscientment. Amb les activitats dirigides a les famílies també es vol sensibilitzar sobre la importància de l’educació emocional a casa i contribuir a millorar les habilitats emocionals en l’àmbit familiar.
En el procés de creació i disseny de l’1,2,3 emoció! van participar mestres d’educació infantil, per adaptar-lo a la realitat del dia a les aules, i altres persones expertes en ensenyament, salut i avaluació de programes. També es va demanar assessorament a entitats expertes en perspectiva de gènere, multiculturalitat, diversitat funcional i prevenció d’abús infantil, que van revisar els continguts, els materials, i les activitats del programa. Així mateix, van elaborar recomanacions i van aportar recursos per assegurar la inclusió de les diferents perspectives.
Nota de premsa
Vídeo de la roda de premsa
Material audiovisual premsa
T’expliquem l’1, 2, 3, emoció! a YouTube
Informació per a les escoles