¿Cuál es el papel de los Servicios de Prevención de Riesgos Laborales frente a la exposición laboral al nuevo coronavirus SARS-CoV-2?
Los Servicios de Prevención de Riesgos Laborales deben asesorar y apoyar a las empresas en su obligación de garantizar la seguridad y salud de las personas trabajadoras, recomendando medidas de prevención adaptadas y actualizadas, con el objetivo de limitar los contagios y siguiendo las pautas y recomendaciones formuladas por las autoridades sanitarias. Así pues deben:
Para más información:
Els professionals del servei sanitari del Servei de Prevenció de Riscos Laborals (SPRL) han de col·laborar en la detecció de casos, donant suport a als serveis d’atenció primària i hospitalària i contribuint al sistema d’informació de vigilància epidemiològica, de manera coordinada amb les autoritats de salut pública.
Quan el SPRL detecti un cas sospitós d’infecció per SARS-CoV-2 procedirà a:
Para más información:
Para más información:
Per a més informació i definició de contacte estret:
Per a més informació:
Sí, la participació del personal sanitari del Servei de Prevenció de Riscos Laborals (SPRL) en la recollida d’informació i la notificació dels casos COVID-19 és obligada, però també és una acció fonamental en el control i seguiment dels casos i dels contactes a l’entorn laboral.
Els casos de COVID-19 són de declaració obligatòria individualitzada i urgent a la Xarxa de Vigilància Epidemiològica de Catalunya, la qual ha de rebre diàriament la informació sobre els casos sospitosos i confirmats tant en atenció primària com en hospitalària del sistema públic i privat, així com dels SPRL.
En el cas de professionals de centres sanitaris i sociosanitaris i de persones que treballin atenent o en contacte amb col·lectius d’especial vulnerabilitat (entorn residencial- gent gran, discapacitat i salut mental-, penitenciari, serveis d’atenció domiciliària), en situació d’incapacitat temporal per COVID-19, es podran reincorporar al seu lloc de treball en un dels supòsits següents:
El professional es reincorporarà a la feina, tot complint amb les indicacions d’higiene i distància física recomanades.
Per a més informació:
Les persones que presten serveis d’atenció en entorns d’assistència medicosanitària, sociosanitària, residencial (com ara serveis residencials assistits de gent gran, discapacitat i salut mental) i penitenciària tenen un risc superior al de la població general i atenen persones molt vulnerables a la COVID-19. S’inclouen en aquest grup tant el personal sanitari com el personal no sanitari (d’atenció, personal de neteja, manteniment, etc.).
L’empresa ha de garantir que aquests professionals reben, per part dels Serveis de Prevenció de Riscos Laborals, informació, formació i entrenament adequat i suficient, basats en totes les dades disponibles i actualitzades.
Això inclou:
Amb relació a l’ús de qualsevol equip de protecció individual (EPI), és aconsellable seguir les directrius i recomanacions de l’OMS sobre l’ús racional dels equips de protecció individual que es basen en tres actuacions fonamentals:
Per a més informació:
El Servei de Prevenció de Riscos Laborals ha de proposar les mesures preventives a adoptar en cada empresa a partir de l’avaluació del risc d’exposició de les persones treballadores en cadascuna de les tasques que realitzen, sempre seguint les pautes i recomanacions formulades per les autoritats sanitàries.
Com en totes les actuacions preventives, la jerarquia de les mesures comença per les de caràcter organitzatiu, de protecció col·lectiva i finalment les de protecció individual.
El Ministeri de Sanitat ha establert tres escenaris d’exposició segons la naturalesa de les activitats i els mecanismes de transmissió de la COVID-19: exposició de risc, exposició de baix risc i baixa probabilitat d’exposició. Per a cada escenari es determinen uns requeriments preventius de nivell individual.
Per a més informació:
Un pla de contingència és un conjunt de procediments i instruccions alternatius a les condicions operatives normals de l’empresa, de manera que es permeti el funcionament d’aquesta, tot i que algunes de les seves funcions deixin de fer-se per culpa d’algun incident o certes condicions externes alienes a l’organització.
El pla de contingència ha d’estar basat en una avaluació de riscos que permeti identificar un conjunt de mesures i accions bàsiques concretes de resposta, que s’haurien de prendre per afrontar de manera adequada i efectiva, possibles incidents, accidents i/o estats d’emergències que poguessin ocórrer tant a les instal·lacions com fora d’elles.
Sí, així ho recomanen les autoritats sanitàries i laborals. Les empreses que han tancat durant la pandèmia haurien de disposar del pla de contingència abans de reiniciar l’activitat i les que han adaptat la seva activitat per fer front a la pandèmia, ho haurien de fer abans de recuperar part o la totalitat de l’activitat.
Per a més informació:
El pla de contingència s’ha d’elaborar sobre la base de la modificació de l’avaluació de riscos per part del Servei de Prevenció de Riscos Laborals, detallant les mesures raonables i exigides per les autoritats sanitàries per impedir el risc de contagi de la COVID-19.
L’Institut Basc de Seguretat i Salut Laborals (OSALAN) del Departament de Treball i Justícia del govern del País Basc, ha publicat la “Guía para la elaboración del Plan de Contingencia” enfront la COVID-19 que pot servir com a orientació.
Per a més informació:
A totes les persones treballadores i comandaments, a les empreses i persones autònomes externes contractades, a la representació de les persones treballadores, als clients o usuaris i a totes les persones que en menor o major mesura hagin d’adoptar alguna de les mesures o es vegin afectades per aquestes.
Les persones treballadores han d’estar informades sobre el pla de contingència implementat per l’empresa i conèixer les mesures organitzatives, tècniques i individuals que les impliquen directament. També han d’estar informades sobre els símptomes de sospita de COVID-19 i què han de fer en cas de presentar-los en el lloc de treball i fora d’aquest, així com en el cas de ser un contacte estret laboral d’una persona infectada.
Les persones treballadores han de rebre formació sobre les mesures preventives que requereixen la seva participació activa, especialment sobre les mesures individuals bàsiques: higiene de mans, distància de seguretat i higiene respiratòria, així com ús, manteniment i eliminació d’equips de protecció individual, en el cas que siguin necessaris. Això és especialment important en el cas de les persones que presten serveis d’atenció́ en entorns d’assistència medicosanitària, sociosanitària, residencial (com ara serveis residencials assistits de gent gran, discapacitat i salut mental) i penitenciària.
Materials per a la formació:
És necessari assegurar que la informació arriba a totes les persones treballadores, per la qual cosa és recomanable utilitzar diferents mitjans de comunicació, com per exemple megafonia, comunicació personal, informació gràfica (cartells, fullets,…) en llocs estratègics, intranet.
La informació ha de ser entenedora per a tothom, per la qual cosa es recomana valorar si és necessària alguna adaptació, com per exemple la utilització d’altres idiomes, així com la utilització de material proporcionat per organismes oficials.
Els Serveis de Prevenció de Riscos Laborals, tant propis com aliens, poden establir un servei telefònic de consulta dirigit al personal propi i al de les empreses clients, pel que fa a la pandèmia de COVID-19. No es tracta de substituir el 061 rebent trucades de qualsevol persona i sobre qualsevol tema, sinó de donar un suport dirigit als treballadors/es propis i d’empreses clients pel que fa a les actuacions davant del nou coronavirus.
Per a més informació:
Atès que el coneixement sobre el mecanisme de transmissió, el nombre de persones infectades, la gravetat i altres característiques de la COVID-19 estan en progrés continu, és molt important disposar d’informació actualitzada. En conseqüència, cal estar pendent regularment de les instruccions que les autoritats sanitàries i laborals puguin emetre per diferents canals d’informació.
Fonts d’informació recomanades:
El Ministeri de Sanitat, d’acord amb l’evidència científica a 15 de gener de 2021 i el principi de precaució, ha definit com grups vulnerables per a la COVID-19 les persones amb malaltia cardiovascular (inclosa hipertensió), malaltia pulmonar crònica, diabetes, immunodeficiència, insuficiència renal crònica, malaltia hepàtica crònica severa, càncer en fase de tractament actiu, obesitat mòrbida (IMC>40), embaràs i majors de 60 anys. Aquests grups poden variar en funció de les noves evidències.
El servei sanitari del Servei de Prevenció de Riscos Laborals (SPRL) ha de:
En els annexos III i IV del “Procedimiento de actuación para los Servicios de Prevención de Riesgos Laborales frente a la exposición al SARS-CoV-2” del Ministerio de Sanidad es pot consultar una Guia d’actuació per a la gestió de la vulnerabilitat i el risc en l’àmbit sanitari i sociosanitari, i en àmbits no sanitaris o sociosanitaris, respectivament.
Per a més informació:
No. Només aquelles persones que després d’una valoració individualitzada, el SRPL determina que les mesures de prevenció, adaptació i protecció, incloent la possible reubicació a un altre lloc de treball i el teletreball, no són suficients. En aquest cas el SPRL emetrà un informe justificatiu de la necessitat d’una incapacitat temporal (IT) i el remetrà a l’interessat/da qui l’adreçarà a l’ICAM (mitjançant el correu bustia.sgam@gencat.cat) per a la seva avaluació i emissió de la corresponent IT, si s’escau. En l’annex 1 de la “Guia d’actuació i col·laboració dels serveis de prevenció de riscos laborals per fer front a la pandèmia de COVID-19” es proporciona un model d’informe.
El SPRL ha d’informar de les actuacions anteriors a l’empresa i als òrgans de representació en matèria de seguretat i salut en el treball, si n’hi haguessin, guardant la deguda confidencialitat.
Per a més informació:
El servei sanitari dels Serveis de Prevenció de Riscos Laborals (SPRL) ha d’elaborar un informe dirigit al Sistema Públic de Salut (es pot consultar el model d’informe a l’annex 1 de la “Guia d’actuació i col·laboració dels serveis de prevenció de riscos laborals per fer front a la pandèmia de COVID-19”) amb l’objectiu d’acreditar la indicació d’incapacitat temporal (IT) i de facilitar als serveis d’atenció primària o a les mútues col·laboradores amb la Seguretat Social (MCSS) la seva tramitació, en els següents casos:
Per a mes informació:
El Servei de Prevenció de Riscos Laborals (SPRL) ha d’informar als treballadors i treballadores afectades de:
Així mateix, el SPRL ha d’informar a l’empresa i als òrgans de representació dels treballadors/es en matèria de seguretat i salut en el treball, conservant la deguda confidencialitat, les mesures i recomanacions preventives generals i sobretot aquelles que cal implementar en els llocs de treball.
Per a més informació:
L’Institut Català d’Avaluacions mèdiques (ICAM) és qui gestiona els processos d’incapacitat temporal (IT) per a persones treballadores especialment sensibles (TES).
Els Serveis de Prevenció de Riscos laborals (SPRL) han de valorar de manera individualitzada les condicions d’especial vulnerabilitat i el nivell de risc del lloc de treball. En el cas que les mesures de prevenció, adaptació i protecció, incloent la possible reubicació a un altre lloc de treball i el teletreball, no siguin suficients, el SPRL emetrà un informe justificatiu de la necessitat de la IT i el remetrà a l’interessat/da qui l’adreçarà a l’ICAM (mitjançant el correu bustia.sgam@gencat.cat) per a la seva avaluació i emissió de la corresponent IT, si s’escau.
En el moment actual, els casos de personal que presta serveis en centres sanitaris o sociosanitaris inscrits en els registres corresponents i que contregui la malaltia per COVID-19 durant l’exercici de la seva professió, es consideren contingències professionals derivades d’accident de treball; tenen, però, les mateixes prestacions que s’atorguen a una malaltia professional. Per tant, les incapacitats temporals derivades han de ser gestionades per la mútua col·laboradora amb la Seguretat Social (MCSS) que correspongui.
Els Serveis de Prevenció de Riscos laborals hauran d’acreditar l’exposició al risc específic per SARS-CoV-2 durant la prestació de serveis sanitaris i sociosanitaris, per tal que se li reconegui la incapacitat temporal a la persona treballadora.
Per a més informació:
Les empreses, a través dels Serveis de Prevenció de Riscos Laborals (SPRL), estan cridades a col·laborar amb les autoritats sanitàries en la detecció precoç de tots els casos compatibles amb COVID-19 i els seus contactes, per a controlar la transmissió. Els SPRL que vulguin fer tests ràpids antigènics o tests PCR ho poden fer sempre que disposin de mitjans per obtenir les mostres i enviar-les a un laboratori autoritzat (en el cas de les PCR). Aquestes actuacions de les empreses relacionades amb la detecció precoç de casos de COVID-19 han de ser informades i coordinades amb l’atenció primària i els Serveis de Vigilància Epidemiològica corresponents .
La realització de proves diagnòstiques per part dels SPRL que ho vulguin fer, està indicada en els següents supòsits:
Els SPRL també poden realitzar test PCR com a part de les seves estratègies de retorn al treball de certs col·lectius de treballadors i treballadores, com ara les persones treballadores que presten serveis en entorns d’assistència medicosanitària, sociosanitària, residencial i penitenciària.
Per més informació:
Recomanacions per a empreses i persones treballadores sobre actuacions vinculades a les situacions que es puguin produir per l’efecte de la COVID-19. En el portal web del Departament de Treball, Afers socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya es troben les actualitzacions amb recomanacions per les empreses i les persones treballadores en relació al Coronavirus, recomanacions per el retorn esglaonat als llocs de treball i altres recomanacions dirigides a entitats, empreses, serveis socials i personal treballador.
Material divulgatiu i protocols d’actuació. Es pot consultar material amb informació actualitzada pel que fa a les fases de desconfinament, el retorn al treball, i mesures a tenir en compte en els desplaçaments, ús de test diagnòstics microbiològics per la incorporació a la feina, etc. al Canal Salut de la Generalitat de Catalunya.
Actualització a nivell estatal dels protocols, instruccions i mesures per la prevenció i control de la infecció per COVID-19. Elaborat pel Ministerio de Sanidad del Gobierno de España, ofereix informació actualitzada quant a les mesures organitzatives de prevenció i de protecció col·lectiva i personal recomanades a nivell estatal.
Mesures per fer front a l’impacte econòmic i social de la COVID19. Totes les mesures econòmiques i socials per a empreses i autònoms i per a cada sector d’activitat econòmica es poden consultar al Canal Empresa de la Generalitat de Catalunya.
Recursos pel lloc de treball en el context del COVID-19. Al portal web de l’Agència Europea per a la Seguretat i Salut al Treball (EU-OSHA), es pot trobar un recull d’informació útil amb recursos pel retorn a la feina, els llocs de treball, recomanacions en relació al teletreball, exposició a agents biològics, etc.
Sí, les persones treballadores sotmeses a un aïllament preventiu per a evitar els riscos de contagi després d’haver tingut contacte amb un cas de COVID-19, hauran d’informar a la seva empresa i al Servei de Prevenció de Riscos Laborals (Llei de Prevenció de Riscos Laborals).
D’altra banda, la persona treballadora en situació de baixa per malaltia no té obligació d’informar sobre la raó de la baixa a l’empresa, no obstant això, aquest dret individual pot cedir enfront de la defensa d’altres drets com el dret a la protecció de la salut del col·lectiu de persones treballadores en situacions de pandèmia i, més en general, la defensa de la salut de tota la població.
Per a més informació: