Quin és el paper dels Serveis de Prevenció de Riscos Laborals davant l’exposició laboral al nou coronavirus SARS-CoV-2?
Els Serveis de Prevenció de Riscos Laborals han d’assessorar i recolzar les empreses en la seva obligació de garantir la seguretat i salut de les persones treballadores, recomanant mesures de prevenció adaptades i actualitzades, amb l’objectiu de limitar els contagis i seguint les pautes i recomanacions formulades per les autoritats sanitàries. Així doncs han de:
Per a més informació:
Darrera actualització 12/07/2022
Els professionals del servei sanitari del Servei de Prevenció de Riscos Laborals (SPRL) han de col·laborar en la detecció de casos vulnerables i d’àmbit amb persones vulnerables, donant suport als serveis d’atenció primària i hospitalària i contribuint al sistema d’informació de vigilància epidemiològica, de manera coordinada amb les autoritats de salut pública.
Quan el SPRL detecti un cas sospitós d’infecció per SARS-CoV-2, amb criteris de vulnerabilitat o professional que treballi en àmbit amb persones vulnerables procedirà a:
Per a més informació:
Per a més informació:
Per a més informació i definició de contacte estret:
Per a més informació:
Sí, la participació del personal sanitari del Servei de Prevenció de Riscos Laborals (SPRL) en la recollida d’informació i la notificació dels casos de COVID-19 de professionals vulnerables i d’àmbits amb persones vulnerables és obligada, però també és una acció fonamental en el control i seguiment dels casos i dels contactes a l’entorn laboral.
Els casos de COVID-19 són de declaració obligatòria individualitzada i urgent a la Xarxa de Vigilància Epidemiològica de Catalunya, la qual ha de rebre diàriament la informació sobre els casos confirmats tant en atenció primària com en hospitalària del sistema públic i privat, així com dels SPRL.
En el cas de professionals de centres sanitaris i sociosanitaris i de persones que treballin atenent o en contacte amb col·lectius d’especial vulnerabilitat (entorn residencial-gent gran, persones treballadores que donen suport i cura a persones vulnerables i unitats de transport sanitari urgent i no urgent) i es trobin en situació d’incapacitat temporal per COVID-19, es podran reincorporar al seu lloc de treball passats 5 dies des de l’inici de símptomes o de la data de presa de la mostra en casos asimptomàtics i sempre que hagin transcorregut 24 hores després de la desaparició dels símptomes, es realitzarà una prova d’antígens i si el resultat és negatiu podrà tornar a incorporar-se al seu lloc de treball. Si el resultat és positiu, es prolongarà aquest període el temps necessari segons la evolució clínica podent-se finalitzar quan en les darreres 24h no hagi tingut simptomatologia. En tot cas, aquest període no es prolongarà més de 7 dies.
El professional que s’hagi reincorporat sense tenir una prova negativa haurà d’extremar les mesures de protecció individual fins al desè dia post exposició.
Per a més informació:
Les persones que presten serveis d’atenció en àmbits amb persones vulnerables tenen un risc superior al de la població general i atenen persones molt vulnerables a la COVID-19. S’inclouen en aquest grup tant el personal sanitari com el personal no sanitari (d’atenció, personal de neteja, manteniment, etc.).
L’empresa ha de garantir que aquests professionals reben, per part dels Serveis de Prevenció de Riscos Laborals, informació, formació i entrenament adequat i suficient, basats en totes les dades disponibles i actualitzades.
Això inclou:
Amb relació a l’ús de qualsevol equip de protecció individual (EPI), és aconsellable seguir les directrius i recomanacions de l’OMS sobre l’ús racional dels equips de protecció individual que es basen en dos actuacions fonamentals:
Per a més informació:
El SPRL ha de proposar les mesures preventives a adoptar en cada empresa a partir de l’avaluació del risc d’exposició de les persones treballadores en cadascuna de les tasques que realitzen, sempre seguint les pautes i recomanacions formulades per les autoritats sanitàries.
Com en totes les actuacions preventives, la jerarquia de les mesures comença per les de caràcter organitzatiu, de protecció col·lectiva i finalment les de protecció individual.
El Ministeri de Sanitat ha establert quatre nivells de risc d’exposició segons la naturalesa de les activitats i els mecanismes de transmissió de la COVID-19.
Per a més informació:
Un pla de contingència és un conjunt de procediments i instruccions alternatius a les condicions operatives normals de l’empresa, de manera que es permeti el funcionament d’aquesta, tot i que algunes de les seves funcions deixin de fer-se per culpa d’algun incident o certes condicions externes alienes a l’organització.
El pla de contingència ha d’estar basat en una avaluació de riscos que permeti identificar un conjunt de mesures i accions bàsiques concretes de resposta, que s’haurien de prendre per afrontar de manera adequada i efectiva, possibles incidents, accidents i/o estats d’emergències que poguessin ocórrer tant a les instal·lacions com fora d’elles.
Sí, així ho recomanen les autoritats sanitàries i laborals. Les empreses que han tancat durant la pandèmia haurien de disposar del pla de contingència abans de reiniciar l’activitat i les que han adaptat la seva activitat per fer front a la pandèmia, ho haurien de fer abans de recuperar part o la totalitat de l’activitat.
Per a més informació:
El pla de contingència s’ha d’elaborar sobre la base de la modificació de l’avaluació de riscos per part del Servei de Prevenció de Riscos Laborals, detallant les mesures raonables i exigides per les autoritats sanitàries per impedir el risc de contagi de la COVID-19.
L’Institut Basc de Seguretat i Salut Laborals (OSALAN) del Departament de Treball i Justícia del govern del País Basc, ha publicat la “Guía para la elaboración del Plan de Contingencia” enfront la COVID-19 que pot servir com a orientació.
Per a més informació:
A totes les persones treballadores i comandaments, a les empreses i persones autònomes externes contractades, a la representació de les persones treballadores, als clients o usuaris i a totes les persones que en menor o major mesura hagin d’adoptar alguna de les mesures o es vegin afectades per aquestes.
Les persones treballadores han d’estar informades sobre el pla de contingència implementat per l’empresa i conèixer les mesures organitzatives, tècniques i individuals que les impliquen directament.
Les persones treballadores han de rebre formació sobre les mesures preventives que requereixen la seva participació activa, especialment sobre les mesures individuals bàsiques: higiene de mans, distància de seguretat i higiene respiratòria, així com ús, manteniment i eliminació d’equips de protecció individual, en el cas que siguin necessaris. Això és especialment important en el cas de les persones que presten serveis d’atenció en àmbits amb persones vulnerables.
Materials per a la formació:
És necessari assegurar que la informació arriba a totes les persones treballadores, per la qual cosa és recomanable utilitzar diferents mitjans de comunicació, com per exemple megafonia, comunicació personal, informació gràfica (cartells, fullets,…) en llocs estratègics, intranet.
La informació ha de ser entenedora per a tothom, per la qual cosa es recomana valorar si és necessària alguna adaptació, com per exemple la utilització d’altres idiomes, així com la utilització de material proporcionat per organismes oficials.
Els Serveis de Prevenció de Riscos Laborals, tant propis com aliens, poden establir un servei telefònic de consulta dirigit al personal propi i al de les empreses clients, pel que fa a la pandèmia de COVID-19. No es tracta de substituir el 061 rebent trucades de qualsevol persona i sobre qualsevol tema, sinó de donar un suport dirigit als treballadors/es propis i d’empreses clients pel que fa a les actuacions davant del nou coronavirus.
Per a més informació:
Atès que el coneixement sobre el mecanisme de transmissió, el nombre de persones infectades, la gravetat i altres característiques de la COVID-19 estan en progrés continu, és molt important disposar d’informació actualitzada. En conseqüència, cal estar pendent regularment de les instruccions que les autoritats sanitàries i laborals puguin emetre per diferents canals d’informació.
Fonts d’informació recomanades:
El Ministeri de Sanitat ha definit com a grup de persones vulnerables per a la COVID-19 les persones majors de 60 anys, persones amb immunosupressió intrínseca i extrínseca i embarassades.
En l’apartat de definicions de la ‘‘Estrategia de vigilancia y control frente a COVID-19 tras la fase aguda de la pandemia’’ del Ministerio de Sanidad es pot consultar les persones que es consideren inmunodeprimides per causa intrínseca o extrínseca.
Per a més informació:
El servei sanitari del Servei de Prevenció de Riscos Laborals (SPRL) ha de:
En l’annex II del “Procedimiento de actuación para los Servicios de Prevención de Riesgos Laborales frente a la exposición al SARS-CoV-2” del Ministerio de Sanidad es pot consultar una Guia d’actuació per a la gestió de la vulnerabilitat i el risc.
Per a més informació:
No. Només aquelles persones que després d’una valoració individualitzada, el SRPL determina que les mesures de prevenció, adaptació i protecció, incloent la possible reubicació a un altre lloc de treball i el teletreball, no són suficients. En aquest cas el SPRL emetrà un informe justificatiu de la necessitat d’una incapacitat temporal (IT).
El SPRL ha d’informar de les actuacions anteriors a l’empresa i als òrgans de representació en matèria de seguretat i salut en el treball, si n’hi haguessin, guardant la deguda confidencialitat.
Per a més informació:
Per a més informació:
El servei sanitari dels Serveis de Prevenció de Riscos Laborals (SPRL) ha d’elaborar un informe dirigit al Sistema Públic de Salut (es pot consultar el model d’informe a l’annex 1 de la “Guia d’actuació i col·laboració dels serveis de prevenció de riscos laborals per fer front a la pandèmia de COVID-19”) amb l’objectiu d’acreditar la indicació d’incapacitat temporal (IT) i de facilitar als serveis d’atenció primària o a les mútues col·laboradores amb la Seguretat Social (MCSS) la seva tramitació, en els següents casos:
Per a mes informació:
El Servei de Prevenció de Riscos Laborals (SPRL) ha d’informar als treballadors i treballadores afectades de:
Així mateix, el SPRL ha d’informar a l’empresa i als òrgans de representació dels treballadors/es en matèria de seguretat i salut en el treball, conservant la deguda confidencialitat, les mesures i recomanacions preventives generals i sobretot aquelles que cal implementar en els llocs de treball.
Per a més informació:
L’Institut Català d’Avaluacions mèdiques (ICAM) és qui gestiona els processos d’incapacitat temporal (IT) per a persones treballadores especialment sensibles (TES).
Els Serveis de Prevenció de Riscos laborals (SPRL) han de valorar de manera individualitzada les condicions d’especial vulnerabilitat i el nivell de risc del lloc de treball. En el cas que les mesures de prevenció, adaptació i protecció, incloent la possible reubicació a un altre lloc de treball i el teletreball, no siguin suficients, el SPRL emetrà un informe justificatiu de la necessitat de la IT (annex 1 de la “Guia d’actuació i col·laboració dels serveis de prevenció de riscos laborals per fer front a la pandèmia de COVID-19”). Aquest informe s’enviarà preferentment a l’ICAM, al correu bustia.sgam@gencat.cat (avisant a la persona afectada i fent-li arribar una còpia del document), per a la seva avaluació i emissió de la corresponent IT, si s’escau.
Per a més informació:
En el moment actual, els casos de personal que presta serveis en centres sanitaris o sociosanitaris inscrits en els registres corresponents i que contregui la malaltia per COVID-19 durant l’exercici de la seva professió, es consideren contingències professionals derivades d’accident de treball; tenen, però, les mateixes prestacions que s’atorguen a una malaltia professional. Per tant, les incapacitats temporals derivades han de ser gestionades per la mútua col·laboradora amb la Seguretat Social (MCSS) que correspongui.
Els Serveis de Prevenció de Riscos laborals hauran d’acreditar l’exposició al risc específic per SARS-CoV-2 durant la prestació de serveis sanitaris i sociosanitaris, per tal que se li reconegui la incapacitat temporal a la persona treballadora. A l’annex I del “Procedimiento de actuación para los Servicios de Prevención de Riesgos Laborales frente a la exposición al SARS-CoV-2” del Ministerio de Sanidad es pot consultar un model d’informe per la consideració de contingencia profesional derivada d’accident de treball.
Per a més informació:
Les empreses, a través dels Serveis de Prevenció de Riscos Laborals (SPRL), estan cridades a col·laborar amb les autoritats sanitàries en la detecció precoç de tots els casos compatibles amb COVID-19 i els seus contactes, per a controlar la transmissió. Els SPRL que vulguin fer tests ràpids antigènics o tests PCR ho poden fer sempre que disposin de mitjans per obtenir les mostres i enviar-les a un laboratori autoritzat (en el cas de les PCR). Aquestes actuacions de les empreses relacionades amb la detecció precoç de casos de COVID-19 han de ser informades i coordinades amb l’atenció primària i els Serveis de Vigilància Epidemiològica corresponents .
La realització de proves diagnòstiques per part dels SPRL que ho vulguin fer, està indicada per el diagnòstic precoç de casos d’infecció:
En el moment actual, d’acord amb el ‘Procediment d’actuació enfront els casos d’infecció pel nou coronavirus SARS-CoV-2′ no es recomana la realització d’estudis de cribratge ni a l’ingrés, ni prèviament a la pràctica de procediments diagnòstics, cirurgia menor ambulatòria o intervencions de cirurgia major. Tampoc es realitzaran als treballadors de centres residencials. Es deixa a criteri dels responsables del control d’infeccions dels centres d’elecció de fer cribratges en situacions específiques per proteger als pacients vulnerables o per indicació concreta dels serveis de vigilancia epidemiológica (SVE).
Els SPRL també poden realitzar test PCR com a part de les seves estratègies de retorn al treball de certs col·lectius de treballadors i treballadores, com ara les persones treballadores que presten serveis i assistència a persones vulnerables.
Per més informació:
Les mesures preventives a adoptar a cada empresa es basaran en la informació recollida a l’avaluació del risc d’exposició i sempre hauran d’estar en consonància amb la informació aportada per les autoritats sanitàries.
L’avaluació de riscos laborals ha de tenir en compte els següents elements:
Per més informació:
L’empresa adoptarà, dins del possible, mesures per evitar la coincidència massiva de persones als centres de treball, tant treballadores com clients o usuaris, durant les franges horàries en què es preveu major afluència i en els períodes de descans.
Potenciarà el teletreball quan sigui possible i es valorarà l’adopció d’opcions de treball mixtes per activitats que no requereixin presencialitat continua.
Als desplaçaments en vehicles compartits, es recomanarà l’ús de mascareta i ventilació.
Per més informació:
L’empresa adoptarà mesures de ventilació, neteja i desinfecció acord a les característiques dels centres de treball i posarà a disposició dels treballadors aigua i sabó o gels hidroalcohòlics o desinfectants, amb activitat virucida per la neteja de mans.
Per més informació:
A l’entorn laboral i de forma general, no resultarà obligatori l’ús de mascareta.
L’avaluació de riscos del lloc de treball per part del servei de prevenció de riscos laborals permetrà decidir sobre el possible ús de mascaretes en l’entorn laboral.
En el moment actual, s’indicarà l’ús obligatori de mascareta en:
S’indicarà l’ús responsable de la mascareta en:
Per més informació:
Recomanacions per a empreses i persones treballadores sobre actuacions vinculades a les situacions que es puguin produir per l’efecte de la COVID-19. En el portal web del Departament de Treball, Afers socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya es troben les actualitzacions amb recomanacions per les empreses i les persones treballadores en relació al Coronavirus, recomanacions per el retorn esglaonat als llocs de treball i altres recomanacions dirigides a entitats, empreses, serveis socials i personal treballador.
Material divulgatiu i protocols d’actuació. Es pot consultar material amb informació actualitzada pel que fa a les fases de desconfinament, el retorn al treball, i mesures a tenir en compte en els desplaçaments, ús de test diagnòstics microbiològics per la incorporació a la feina, etc. al Canal Salut de la Generalitat de Catalunya.
Actualització a nivell estatal dels protocols, instruccions i mesures per la prevenció i control de la infecció per COVID-19. Elaborat pel Ministerio de Sanidad del Gobierno de España, ofereix informació actualitzada quant a les mesures organitzatives de prevenció i de protecció col·lectiva i personal recomanades a nivell estatal.
Mesures per fer front a l’impacte econòmic i social de la COVID19. Totes les mesures econòmiques i socials per a empreses i autònoms i per a cada sector d’activitat econòmica es poden consultar al Canal Empresa de la Generalitat de Catalunya.
Recursos pel lloc de treball en el context del COVID-19. Al portal web de l’Agència Europea per a la Seguretat i Salut al Treball (EU-OSHA), es pot trobar un recull d’informació útil amb recursos pel retorn a la feina, els llocs de treball, recomanacions en relació al teletreball, exposició a agents biològics, etc.
Segons el que s’estableix en la normativa sanitària, laboral i de prevenció de riscos laborals, l’empresa podrà tenir coneixement de les dades del personal necessàries per a garantir la seva salut i adoptar les mesures necessàries determinades per les autoritats competents, la qual cosa inclou assegurar el dret a la protecció de la salut de la resta del personal i evitar els contagis dins dels centres de treball que puguin propagar la malaltia al conjunt de la població.
L’empresa podrà conèixer si la persona treballadora està infectada o no, per a dissenyar a través del seu Servei de Prevenció de Riscos Laborals els plans de contingència que siguin necessaris, o que hagin estat prevists per les autoritats sanitàries.
La persona treballadora en situació de baixa per malaltia no té obligació d’informar sobre la raó de la baixa a l’empresa, no obstant això, aquest dret individual pot cedir enfront de la defensa d’altres drets com el dret a la protecció de la salut del col·lectiu de persones treballadores en situacions de pandèmia i, més en general, la defensa de la salut de tota la població.
Per a més informació: