La inspecció és el principal mètode de control oficial en seguretat alimentària que les autoritats competents apliquen per garantir que els aliments s’elaboren i comercialitzen de forma segura. L’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) és l’autoritat competent a la ciutat de Barcelona. La inspecció programada és un control amb caràcter preventiu que es du a terme d’acord amb una planificació prèvia anual que depèn de l’activitat i classificació del risc dels establiments alimentaris. L’objectiu de la inspecció programada és comprovar de forma completa que els operadors de les empreses alimentàries compleixen amb els requisits i condicions d’higiene i seguretat alimentària que estableixen la normativa vigent. Si durant la inspecció es detecten incompliments d’aquesta normativa, és necessari que aquests operadors prenguin les mesures necessàries per corregir-los.
Davant una inspecció, els operadors de les empreses alimentàries tenen l’obligació legal de permetre l’accés lliure i sense previ avís del personal inspector, degudament acreditat, que realitza la inspecció. No permetre ni facilitar l’accés del personal inspector es considera una infracció greu. A Catalunya, aquests aspectes estan regulats per la Llei 18/2009, de 22 d’octubre, de salut pública. És important que tot el personal que treballa en un establiment alimentari sigui coneixedor d’aquestes obligacions atès que les inspeccions programades es duen a terme sense previ avís.
D’acord amb la normativa, els operadors dels establiments alimentaris, ja es tractin de persones físiques o jurídiques, són els responsables de garantir el compliment dels requisits i condicions de la normativa alimentària en els seus establiments.
Durant les inspeccions programades es comproven els requisits i condicions d’higiene i seguretat alimentària de forma general. El personal inspector realitza les inspeccions seguint protocols d’inspecció que agrupen aquests requisits i condicions en les següents quatre seccions:
Actualment, en els establiments de comerç minorista i restauració comercial de la ciutat s’utilitzen protocols d’inspecció suportats per un entorn digital. A través d’aquest enllaç es pot accedir als protocols d’inspecció d’aquests establiments, on es descriuen les possibles no conformitats.
D’acord amb el grau de compliment dels operadors de les empreses alimentàries amb els requisits i condicions de seguretat alimentària i higiene establerts per la normativa vigent, el resultat final de la inspecció programada pot ser:
Existeixen situacions on es poden detectar no conformitats amb la normativa que es consideren incompatibles amb el fet que les empreses alimentàries continuïn la seva activitat garantint uns requisits i condicions suficients de seguretat alimentària i higiene. Exemples d’aquestes situacions inclouen la manca de subministrament d’aigua potable en l’establiment, l’estat de neteja molt deficient o la infestació de plagues crítica. Detectar alguna d’aquestes situacions resulta amb l’adopció d’una mesura de cessament immediat de l’activitat de l’establiment.
El protocol d’inspecció inclou diferents requisits i condicions que permeten valorar el seu compliment amb la normativa d’acord amb les no conformitats detectades durant la inspecció pel personal inspector. Cada requisit i condició del protocol inclou un o més possibles ítems a valorar. Quan el personal inspector detecta l’incompliment d’algun d’aquests ítems, aquest incompliment es registra com a una no conformitat. En funció del risc que representa cada requisit i condició sobre la salut, aquests estan associats a un valor numèric: com més alt és el risc major és la puntuació numèrica. Així doncs, existeixen requisits i condicions amb risc baix, mitjà i alt.
Com major sigui l’incompliment amb la normativa de l’operador, major serà el nombre de punts acumulats en finalitzar la inspecció. D’acord amb el total de punts acumulats al final de la inspecció per cada una de les quatre seccions (Estructures i equipaments de l’establiment, Higiene, Productes, processament i manipulació d’aliments, Autocontrols), i dels percentatges de compliment, es calcula el resultat parcial de cada secció, i pot ser Satisfactori, Millora necessària o Insatisfactori.
A partir dels resultats parcials de les quatre seccions, es calcula el resultat final de la inspecció, que representa el grau de compliment amb la normativa de forma global de tota la inspecció realitzada, que pot ser Satisfactori, Millora necessària i Insatisfactori.
A través d’aquest enllaç pots accedir a una descripció més detallada del sistema de puntuació i valoració de les inspeccions.
En funció del resultat final de la inspecció programada, les accions derivades poden ser des de l’arxivament de l’expedient d’inspecció, l’atorgament d’un termini per corregir les no conformitats detectades durant la inspecció, l’obertura d’un expedient de requeriment i multa coercitiva, l’adopció de la mesura de cessament d’activitat o altres mesures administratives. Aquestes accions estan fixades pel procediment d’inspecció de l’ASPB per tal que les accions derivades siguin homogènies davant resultats d’inspecció equivalents.
A través d’aquest enllaç pots accedir a l’esquema del procediment d’inspecció que segueix l’ASPB per a les inspeccions programades del sector minorista.
Què succeeix si el resultat final de la inspecció és Satisfactori?
Què succeeix si el resultat final de la inspecció és Insatisfactori?
Què succeeix si el resultat final de la inspecció és Millora necessària?
D’acord amb les no conformitats detectades durant la inspecció, de forma general els terminis per resoldre-les poden ser:
Cal considerar que en funció del risc i circumstàncies concretes, el personal inspector pot establir mesures addicionals amb terminis de correcció per a determinades no conformitats.
Es pot ampliar el termini per resoldre les no conformitats?
En el cas que el resultat de la inspecció de seguiment l’establiment no ha millorat el compliment dels requisits i condicions d’higiene i seguretat alimentària, i el seu resultat final de la inspecció és Millora necessària o Insatisfactori, s’iniciarà el corresponent requeriment administratiu i/o procediment sancionador d’acord amb les no conformitats detectades. El requeriment administratiu és la resolució administrativa on s’ordena a l’operador a executar unes mesures correctores determinades per corregir les no conformitats detectades durant la inspecció. Aquest expedient dona lloc a la imposició de multa coercitiva quan l’operador no dugui a terme les mesures correctores indicades.
La inspecció programada es documenta a través d’una acta electrònica que es genera automàticament en format PDF després de la inspecció i s’entrega a l’operador per correu electrònic. Cada acta d’inspecció és única i està codificada amb un codi alfanumèric. El contingut de les actes es distribueix d’acord amb els següents apartats:
Us podeu adreçar al personal inspector que va realitzar la inspecció a través de l’adreça electrònica que s’indica en el correu electrònic des d’on s’envia l’acta.
Trobareu més informació sobre les condicions i requisits de seguretat alimentària en els enllaços següents: