La major part de les inspeccions es fan seguint una planificació anual. La inspecció programada és un control amb caràcter preventiu que es du a terme d’acord amb una planificació prèvia anual que depèn de l’activitat i classificació del risc dels establiments alimentaris. L’objectiu de la inspecció programada és comprovar de forma completa que els operadors de les empreses alimentàries compleixen amb els requisits i condicions d’higiene i seguretat alimentària que estableix la normativa vigent. Si durant la inspecció es detecten incompliments d’aquesta normativa, és necessari que aquests operadors prenguin les mesures necessàries per corregir-los.
També es poden fer inspeccions no programades, per investigar una denúncia, una toxiinfecció alimentària o una alerta sanitària, per exemple.
En general, les visites d’inspecció no s’acorden amb els titulars dels establiments i tampoc s’avisen prèviament. En qualsevol cas, els establiments estan sempre obligats a facilitar l’entrada al personal inspector, que actua com agents de l’autoritat sanitària (Llei 18/2009 de salut pública).
Durant les inspeccions programades es comproven els requisits i condicions d’higiene i seguretat alimentària de forma general. El personal inspector realitza aquestes inspeccions seguint protocols d’inspecció, en què revisen diferents aspectes de l’activitat i de l’establiment:
- Les autoritzacions o registres sanitaris, que es disposi dels necessaris i que es trobin actualitzats
- Els locals, equipaments i estris, que es trobin nets i en condicions adequades
- Les manipulacions i processos, que es facin de forma higiènica i segura
- Els productes alimentarisque es comercialitzen, que s’acrediti el seu origen i traçabilitat, que es mantinguin en bon estat, correctament envasats i amb la informació necessària en el seu etiquetatge
- El sistema d’autocontrol, que permeti assegurar que els productes alimentaris que produeixen i comercialitzen ofereixen totes les garanties sanitàries
Actualment, en els establiments de comerç minorista i restauració comercial de la ciutat s’utilitzen protocols d’inspecció suportats per un entorn digital. A través d’aquest enllaç es pot accedir als protocols d’inspecció d’aquests establiments, on es descriuen les possibles no conformitats.
En el cas que es detectin incompliments en la inspecció, es poden prendre diferents mesures, com:
- Donar un termini per resoldre l’incompliment i/o aplicar les mesures correctores que correspongui
- Iniciar un procediment administratiu per requerir que s’adoptin les mesures correctores que correspongui
- Imposar una sanció
- Destruir o immobilitzar productes
- Tancar un establiment o suspendre una activitat
Les activitats de control sanitari estan sotmeses a una taxa, d’acord amb el DL 3/2008, de 25 de juny, pel qual s’aprova el Text refós de les taxes i preus públics de la Generalitat de Catalunya.
Les Lleis de mesures fiscals que s’aproven anualment, i que acompanyen els pressupostos de la Generalitat, poden actualitzar aquest decret legislatiu, modificant els conceptes, la quota o les exempcions.
Actualment, l’import per una actuació de control sanitari és de 61,90€. Si es fa una actuació de control sanitari extraordinària, motivada per investigació d’alertes sanitàries, brots i denúncies que són imputables a l’establiment, per verificació oficial del compliment de requeriments, mesures cautelars, mesures correctores, entre d’altres, l’import és de 164,20€.
L’Institut Municipal d’Hisenda notificarà les taxes per via electrònica i estaran accessibles a la Carpeta de les Empreses i Entitats. Caldrà donar-se d’alta a la plataforma de la notificació electrònica per rebre els avisos de les notificacions. Es pot consultar tota la informació a l’enllaç:
En cada visita d’inspecció, l’inspector/a facilitarà una còpia de l’acta d’inspecció, ja sigui en paper o per correu electrònic.
Per un altra banda, trimestralment publiquem un llistat de les inspeccions realitzades als establiments alimentaris no industrials de la ciutat. Facilitem informació detallada de cada inspecció, la data, el motiu, el control realitzat i el resultat (https://www.aspb.cat/l-agencia/portal-de-transparencia/plans-i-objectius/).
Pel que fa a les dades relatives a les inspeccions realitzades als establiments industrials, podeu trobar informació al web del Departament de Salut.